Hoe BBQ Experience Center data inzet voor groei // met CRO specialist in-house

Bij BBQ Experience Center staat beleving centraal, zowel in de fysieke winkels als online. Maar achter die beleving zit een gedreven aanpak gebaseerd op data. In deze business case spreken we met Wesley Singh, CRO-specialist bij BBQ Experience Center. Een bijzondere rol binnen een retailorganisatie, maar volgens Wesley onmisbaar: “Door inzichten uit data te halen kun je betere onderbouwde beslissingen nemen die bijdragen aan je groei.”

CRO als vaste kracht binnen je organisatie: waarom zou je?

Wesley startte vier jaar geleden bij BBQ Experience Center, op een moment dat conversie-optimalisatie (CRO) er nog nauwelijks werd toegepast. “Alles ging toen op gevoel. Ik ben echt vanaf nul gaan bouwen aan een CRO-programma,” vertelt hij.

Sindsdien is het team uitgebreid met een data-analyist en heeft hij de organisatie geholpen om keuzes te maken op basis van data: webanalytics, heatmaps, recordings, en gebruikerstesten. “We testen hypotheses voordat we aanpassingen doorvoeren. Dat levert betere beslissingen op, en meetbaar resultaat.”

 

Wat heb je nodig om met CRO te starten?

Wesley gaf ons 2 belangrijke voorwaarden:

  • Betrouwbare data – “Als je data niet klopt, kun je er ook niks zinvols mee.”

  • Een specialist die er echt in duikt – “Het is geen rol die je ‘erbij’ doet als online marketeer. Je moet gedrag begrijpen én data kunnen lezen.”

“Veel bedrijven investeren veel in traffic, maar vergeten te kijken wat er op de website gebeurt. Dan betaal je voor bezoekers die je product niet eens kunnen vinden. Zonde toch?”

Wesley Singh

Samenwerken aan hypotheses: van klantdata tot interne sessies

Het CRO-programma van BBQ Experience Center staat niet op zichzelf. “We organiseren elke maand een ‘Customer Insights Session’ met collega’s uit verschillende afdelingen // van IT tot warehouse,” legt Wesley uit. “Samen bedenken we ideeën op basis van concrete vraagstukken. Daar komen verrassende hypotheses uit.”

Daarnaast combineert hij kwantitatieve inzichten met kwalitatieve interviews: “Data laat zien wat er gebeurt, maar je moet met klanten praten om te begrijpen waarom.”

Resultaatgericht werken – en leren van elke test

Jaarlijks draait BBQ Experience Center inmiddels zo’n 50 A/B-testen. Niet elke test is een winnaar, maar ook dat levert waardevolle inzichten op. “Ons winpercentage ligt rond de 35%. Maar ook van die 65% leren we veel van. Dan weten we wat níet werkt, of waar we nog moeten doorontwikkelen.”

Een voorbeeld? “We dachten dat het tonen van producten in één kolom overzichtelijker zou zijn dan in twee kolommen. Iedereen was overtuigd. Toch was het resultaat… niks. Geen verschil. Dat is ook een inzicht.”

usps van CRO specialist

Slim testen bespaart geld

Een andere aanpak waar Wesley trots op is, is de zogeheten fake door test. “Er was veel enthousiasme om een wishlist-deelfunctie te bouwen. Maar voor we ontwikkelcapaciteit inzetten, hebben we een knop toegevoegd die niks deed, puur om intentie te meten. Slechts vijf mensen klikten erop. Daarmee hebben we development-tijd uitgespaard.”

Dit laat zien dat het CRO programma niet alleen toegevoegde waarde heeft door de omzet te verhogen, maar ook om kosten te besparen.

De rol van TWIZE: meedenken én ontwikkelen

In de samenwerking met Twize ligt de kracht vooral in de combinatie van technische uitvoering én meedenken op strategisch niveau. “We sparren wekelijks met jullie, en dat helpt enorm. Vaak komt er uit een idee weer een beter idee. Ook de designs krijgen we met wat bijschaven altijd precies goed.”

Daarnaast helpt Twize bij het concreet uitwerken van A/B-testen, inclusief development, vaak in tools als VWO: “Laagdrempelig en zonder dat we veel technische kennis nodig hebben.”

Conclusie: datagedreven groei vraagt om slimme samenwerking

BBQ Experience Center bewijst dat je als moderne omnichannel organisatie pas echt het verschil maakt als je klantbeleving én conversie optimaliseert, onderbouwd met data. Door A/B-testen te integreren in hun dagelijkse werkwijze en inzichten te vertalen naar acties, ontstaat er een cultuur van continu verbeteren.

Met een eigen CRO-specialist in huis én een betrokken partner als Twize aan hun zijde, worden ideeën razendsnel gevalideerd, getest en doorvertaald naar impact.

Deze samenwerking laat zien hoe data, mensen en expertise samenkomen om online en offline groei te versnellen.

Dit is hoe we samenwerken met klanten die vooruit willen.

bekijk meer cases